שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום כבוד הרב! נכנסתי לא מזמן למגן דוד אדום בתור מתנדב מע״ר ואני דתי. ראיתי ששיבצו אותי במשמרת שבת ושאלתי את האחראי אפשר לעלות למשמרת ללא הטלפון הנייד והוא אמר לי שזה לא אפשרי. א. האם מותר לי לקחת פלאפון למשמרת? ב. האם לנסות להשתמט מהמשמרת ואולי חילוני יעשה זאת במקומי? תודה לך!
תשובה
שלום וברכה, א. הפלאפון משמש גם למכשיר הקפצה של הצוות בזמן שאיננו נמצא בהאזנה לקשר. לכן יש צורך להיות עם פלאפון במשמרת מצד פיקוח נפש. ב. ככלל כאשר יש לדתי משמרת בצבא או בכל תחום של פיקוח נפש אין להעביר את המשמרת בכוונה לחילוני מכמה טעמים. אחד הטעמים הוא שהדתי מחלל שבת רק לצורך פיקוח נפש ואילו החילוני רגיל לחלל שבת לא רק לצורך פיקוח נפש, ועל כן יש מקום לומר שמעשיו של החילוני במשמרת נחשבות חילול שבת. אולם יש לוודא לפני כן עם הרב של מד"א אם אכן יתאפשר לך לשמור שבת כהלכתה בזמן המשמרת. כמובן שבלי קשר לשבת צריך לשים לב להקפיד על כללי הצניעות וכדאי לדבר עם הרב של מד"א גם על כך. הרחבה: א. מותר לקחת פלאפון לצורך פיקוח נפש (ראה שש"כ, מ, טז). אם הדבר לא יפריע כלל בהצלה יש להתקשר בשינוי כגון ללחוץ עם אחורי ידיו (שש"כ, לב, מא). ב. באופן כללי כאשר יש לאיש רפואה או איש ביטחון ירא שמיים משמרת בשבת אין לו להשתמט מהמשמרת בשבת ולתת למישהו אחר לעשות את המשמרת במקומו. אלא יש לו לעשות את המשמרת בעצמו, והוא מקיים בכך מצווה חשובה ולא מפסיד כלל מחילול השבת לצורך פיקוח נפש. אמנם יש מי שכתב שאדם שמחלל שבת לצורך פיקוח נפש אף שהוא עושה מצווה שמוטלת עליו, בעל כרחו הוא מבטל את מצוות 'שבתון'. אולם הגרי"ש אלישיב ואחרים חלקו על כך ולדעתם אין חילול שבת לצורך פיקוח נפש נקרא ביטול מצוות 'שבתון'. ואף אם נאמר שאכן יש בכך ביטול מצוות שבתון, אין ביטול השבתון אלא ביטול באונס כאשר האדם העוסק בהצלה מקיים מצוות אחרות חשובות ביותר (ראה תורת היולדת, נט, א)]. אם בכך שהאדם ישתמט מהמשמרת שלו יבוא במקומו חילוני לעשות את המשמרת, ודאי שלא יבטל את המשמרת. עדיף ששומר תורה ומצוות יעשה את המשמרת מארבע סיבות: 1. הדתי מחלל שבת רק במה שנצרך להצלה, באופן המותר (שו"ת מאמר מרדכי ח"ד, צג). 2. הדתי מחלל שבת רק משום המצווה של הצלת נפשות, שאחרת הוא לא היה מחלל שבת. לכן אין זה נחשב לו כחילול שבת. לעומת זאת החילוני מחלל שבת בכל מקרה ויתכן שפעולות ההצלה של החילוני לצורך פיקוח נפש נחשבות לו כחילול שבת (שש"כ, לב, הערה קכט). כעין זה בניסוח אחר: חילוני שמחלל שבת להצלת נפשות הוא כמו אדם שמתכוון לאכול איסור ואכל היתר שצריך כפרה (תשובות והנהגות, ח"ג, קעא). 3. אם ישתמטו הדתיים ממשמרות בשבת ויעבירו את המשמרות לחילונים הדבר ייתן לגיטימציה לחילונים לחשוב שהתייאשנו מהם ונוח לנו שהם בחילוניותם כאשר באמת אנחנו מתפללים לשיבת לב בנים על אבותם (ראה היכל יצחק, או"ח, מב). 4. לכתחילה כאשר יש צורך לחלל שבת לפיקוח נפש יש לעשות זאת על ידי ישראל גדולים ותלמידי חכמים (ראה שולחן ערוך, שכח, יב, ותשובות והנהגות שם). אולם יש חולקים וסוברים שעדיף למסור משמרת בשבת לחילוני משום שהחילוני ממילא לא מקיים את מצוות השביתה בשבת, ועדיף שהדתי ששומר שבת יקיים את מצוות השביתה (ראה תשובות והנהגות שם). נוסף על כך לענ"ד יש לדון שהחילוני שמחלל שבת לצורך הצלה נחשב כמקיים מצווה ולא נחשב כמחלל שבת ואולי לא צריך כפרה על החילול שבת לצורך הצלה (ראה דברות משה, שבת, דף לג ע"ב, עמ' תקכה, אות צב, שהאריך בכעין זה). ויש להוסיף שרוב החילונים בזמננו נחשבים כתינוקות שנשבו (ראה שו"ת מנחת אשר ח"א, י), ויש מקום לטעון שמצד אחד נחשב לו החילול שבת כאונס, ומצד שני מקבל שכר מסוים על המעשה הטוב וצ"ע בכל זה, ואכמ"ל. למעשה להלכה יש להעדיף שדתי יחלל שבת לצורך פיקוח נפש ואין לדתי להעביר את המשמרת שלו לחילוני, מהטעמים שהוזכרו לעיל, וזאת הדעה המקובלת על רוב הפוסקים. אולם במקרה שהדתי יתקשה לצמצם את החילול שבת למה שנצרך, ואין התחשבות במקום בהלכות שבת ובאווירת השבת, ויש מישהו אחר שיעשה את המשמרת במקומו, נראה שישתמט מהמשמרת, ויבא אחר תחתיו. בהצלחה רבה!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il